1- سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟
برای پاسخ به این سوال که سافت استارتر چیست، ابتدا لازم است به طور خلاصه در مورد راه اندازی موتور سه فاز صحبت کنیم. هنگام راه اندازی یک موتور 3 فاز (مخصوصاً یک موتور 3 فاز بزرگ) اگر مستقیماً به برق 3 فاز وصل شود، ممکن است در راه اندازی اولیه مشکلاتی ایجاد شود. از آن جهت که:
اول از همه، از نظر مکانیکی، استارت زدن با سرعت کامل به یکباره می تواند باعث آسیب به قسمت های مکانیکی تجهیزات مانند گیربکس، تسمه و حتی شفت شود.
قطعات مکانیکی با گذشت زمان مستهلک می شوند و هزینه های نگهداری می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
از نظر الکتریکی، موتورهای سه فاز مقدار زیادی جریان را از شبکه برق می گیرند، به عنوان مثال، حتی تا 10 برابر مقدار اولیه برای یک لحظه، بسته به بار.
این جریان قدرتمند می تواند در طول زمان به قطعات آسیب برساند و حتی می تواند از توانایی فروشگاه برای استفاده از برق فراتر رود و باعث مشکلات عملکردی برای سایر مصرف کنندگان برق شود.
من در مقاله خود در مورد روش های راه اندازی موتورهای سه فاز در مورد این جزئیات بیشتر صحبت می کنم.یکی از این روش ها راه اندازی نرم است که (همانطور که از نامش پیداست) به موتور سه فاز اجازه می دهد تا نرم و بدون ضربه شروع به کار کند و سایش مکانیکی و مشکلات الکتریکی ذکر شده در بالا را به حداقل ممکن می رساند. امیدوارم تونسته باشم استفاده از سافت استارتر رو توضیح بدم.
سافت استارتر برای چه مواردی استفاده می شود؟
مقدار جریان راه اندازی گرفته شده توسط موتور در هنگام راه اندازی و مقدار آمپراژ گرفته شده توسط سافت استارتر کاملاً به شرایط و مشخصات کار خاص بستگی دارد. و تنها با تجربه و آزمون و خطا مشخص می شود. البته می توان گفت در شرایط عادی جریان راه اندازی سافت استارتر 3 تا 5 برابر جریان بار نامی خواهد بود.
همچنین توجه داشته باشید که در تنظیم سافت استارتر میتوانیم جریان راهاندازی موتور را تا حدی تنظیم کنیم، اما اگر مقدار تنظیم کمتر از جریان مورد نیاز بار موتور 3 فاز باشد، موتور هوم میکند و روشن نمیشود. در همه چیز، زیرا قدرت و گشتاور کافی برای بوت لودر وجود ندارد.
3- آیا سافت استارتر موتور را روان روشن می کند؟
پاسخ: این سوال خوبی است و خوشبختانه پاسخ مثبت است. برخی از کارها نیاز به خاموش شدن موتور به آرامی و به صورت کنترل شده دارند.دوستان با تجربه می دانند که باید توقف های آهسته و قابل کنترلی وجود داشته باشد، مانند تسمه نقاله یا پمپ های شناور که وسایل شکننده را حمل می کنند. روش کار سافت استارتر کنترل ولتاژ موتور در حین استپ است. با توقف آهسته آسیب ها و مشکلات احتمالی را کاهش داده و از آن جلوگیری می کند. . البته ناگفته نماند که نمونه های کمی از سافت استارتر بدون امکانات سافت استاپ وجود دارد. در بررسی و خرید سافت استارتر حتما به این موضوع توجه کنید.
4- بانک خازن در مدار نرم استارت کجاست؟
پاسخ: باید در سمت ورودی بین سافت استارتر و برق سه فاز قرار گیرد. اگر صفحه خازن در سمت خروجی (بین موتور و سافت استارتر) قرار گیرد، احتمال اینکه سافت استارتر در اثر رزونانس بین خازن و موتور آسیب ببیند و یک ولتاژ قوی ایجاد کند، حدود 100 درصد است. من با موقعیت های مختلفی در مورد آن برخورد کرده ام. لطفا مراقب او باشید!
5- آیا می توانم برای چرخاندن موتور به چپ و راست از سافت استار استفاده کنم؟
پاسخ: نه! این کار با سافت استارتر امکان پذیر نیست. برخلاف اینورترها دیگر نیازی به کنتاکتور چپ و راست نداریم، در سافت استار باید از دو کنتاکتور برای تعویض دو فاز ورودی استفاده کنیم.برای مدار سیم کشی و نمودار الکتریکی سافت استارتر باید نمودار یک خطی (نمودار فنی) زیر را ببندیم، با تغییر جهت کنتاکتور، موقعیت دو فاز ورودی تغییر می کند. بنابراین تغییر آدرس بخشی از برنامه راه اندازی نرم افزار محسوب نمی شود.
6- آیا کنتاکتور ورودی در نمودار سافت استارتر مورد نیاز است؟
پاسخ: می گویند برای شروع نرم نیازی به ورودی کنتاکتور نیست. اما پیشنهاد ما این است که همیشه از یک کنتاکتور در مدار استارت نرم در ورودی استفاده کنید. برای اهداف زیر:
موتور را در مواقع اضطراری با فرمان خارجی دستی یا اتوماتیک خاموش کنید
برق ورودی سافت استارتر را در هنگام اضافه بار قطع کنید (دستور قطع توسط رله استارت نرم صادر می شود)
هنگامی که سافت استارتر برای مدت طولانی استفاده نمی شود، با قطع کنتاکتور ورودی، دستگاه از شبکه جدا می شود (تریستور ستاره نرم به نوسانات ولتاژ شبکه در هنگام خاموش شدن بسیار حساس است).
با این حال، گاهی اوقات یک سوئیچ حفاظتی MCCB ممکن است کافی باشد.
7- چه نوع کنتاکتوری برای برد توزیع سافت استارتر مناسب است؟
پاسخ: معمولاً یک کنتاکتور روی برد نرم استارت در ورودی قرار می گیرد.بعلاوه در برخی از تابلوهای برق سافت استارترها از کنتاکتورها برای بای پس استفاده می شود. (اگر سافت استارتر بای پس داخلی نداشته باشد).
با توجه به اینکه ممکن است کنتاکتور ورودی مدار استارت نرم نیاز به باز شدن تحت بار داشته باشد، باید از یک برد کنتاکتور مناسب برای موتورهای قفس سنجابی در سمت ورودی مدار نرم استارت استفاده شود (این موضوع در بالا ذکر شد) در پاسخ قبلی سوال) ، یعنی کنتاکتور گروه AC-3 ، اما برای کنتاکتور مدار بای پس ، از آنجایی که روشن و خاموش شدن آن معمولاً تحت بار انجام نمی شود ، کافی است از کنتاکتور با بار اهمی استفاده کنید. (گروه AC-1).
8- چرا دادن همزمان فرمان سافت استارت و کنتاکتور ورودی باعث ایراد می شود؟
پاسخ: چون اصل ندارد! ! در مورد فلایویل در واقع همزمان دیده می شود، اما به دلیل خواص مکانیکی کنتاکتور، کنتاکتور دیرتر از سافت استارت عمل می کند. یعنی چند میلی ثانیه طول می کشد تا بچسبد (کنتاکتور عملکرد تاخیری دارد). نحوه کار سافت استارتر به این صورت است که ابتدا ولتاژ ورودی را در هنگام راه اندازی بررسی می کند. به همین دلیل است که در لحظه اولیه هیچ ولتاژی در ورودی مشاهده نمی کنید. پس چاره ای جز دادنش بهش نداشتم!
دستور دهید ابتدا کنتاکتور ورودی مدار استارت نرم را روشن کنید.سپس دستور softstart را با تاخیر (مثلا 1 ثانیه) اعمال کنید. دیاگرام سیم کشی سافت استارتر احتمالاً باید کمی جابجا شود تا سافت استارتر به درستی کار کند.
9- چرا سافت استارتر حذف شده است؟
پاسخ: در کاربردهای استارت نرم، معمولاً پس از شروع نرم موتور (یا بهتر است!) دستگاه از مدار خارج می شود. مهمترین دلیل این است که با شنت، جریان الکتریکی از تریستورهای سافت استارتر عبور نمی کند. در نتیجه اتلاف کاهش حرارت. تقریباً صفر است، بنابراین سافت استارتر گرمای زیادی در داخل جعبه برق تولید نمی کند. بنابراین سافت باکس نیازی به نصب فن ندارد.
از طرفی اگر نوار سافت استار فن نداشته باشد، درجه حفاظت (IP) نوار افزایش می یابد. این بدان معناست که در محیط های آلوده به گرد و غبار یا ذرات دیگر، تابلوهای برق ما می توانند در شرایط بهتری کار کنند. البته برای نصب فن در پنل سافت استارتر باید گرمای ایجاد شده توسط دستگاه های دیگر داخل پنل سافت استارتر یا محیط نصب سافت استارتر و گرمایش پنل را در نظر گرفت. تابلو نباید از مقدار مجاز تجاوز کند.
به طور معمول در محدوده سافت استارتر کوچک، سافت استارتر به صورت داخلی بای پس می شود و در محدوده سافت استارتر بزرگتر، سافت استارتر از خارج دور می زند.
10- آیا سافت استارتر از موتور محافظت می کند؟
پاسخ: حفاظت سافت استارت در حال حاضر کامل شده است، اکثر سافت استارترهای موتور دارای محافظ اصلی برای موتور سه فاز هستند و نیازی به استفاده از کنترل بار، کنترل فاز و سایر تجهیزات نیست. مدلهای قدیمیتر و ارزانتر دارای محافظ سافت استارتر هستند، استارتها ناقص هستند، بنابراین باید به کاتالوگهای سافت استارتر مراجعه کنید. بنابراین حفاظت از موتور یکی از مهمترین جنبه های استفاده از سافت استارتر است.